Καθαρίζει το τοπίο στα πνευματικά δικαιώματα. Πολιτική ίσων αποστάσεων από Μενδώνη. Η Αυτοδιαχείριση είναι ο μόνος οργανισμός που μπορεί να δώσει άδειες για το 2020.
Γράφει ο Δημήτρης Νικολάου
Μετά από περιπέτειες και υπό την σκιά της βρόμικης ΑΕΠΙ, αυτής της ΑΕ που καταχράστηκε επί δεκαετίες τα χρήματα των δημιουργών, αυτής της οικογενειακής ανώνυμης εταιρίας, αυτής της ανώνυμης εταιρείας που χρησιμοποίησε μερικούς δημιουργούς ως Δούρειο Ίππο για να εξυπηρετήσει τους σκοπούς της, κλείνοντάς τους τα στόματα με εκατοντάδες χιλιάδες προκαταβολές, φαίνεται πως το τοπίο ξεκαθαρίζει.
Η κρατική παρέμβαση με την δημιουργία της ΕΥΕΔ, από τις υπουργούς πολιτισμού Κονιόρδου και Ζορμπά, με την τελευταία να επιχορηγεί την ειδική υπηρεσία με 3 εκατομμύρια με δημόσιο χρήμα, φτάνει στο τέλος της.
Τα ερωτήματα πολλά και μερικά από αυτά έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
1 Ποιοι δημιουργοί συγκάλυπταν το σκάνδαλο ΑΕΠΙ; Τα ονόματα γνωστά στους κόλπους της ΕΥΕΔ και της ΕΔΕΜ που συνεχίζουν οι επικεφαλής να τους καλύπτουν. Πρόεδρος και άλλα 6 μέλη του ΔΣ της ΑΕΠΙ ήταν γνωστοί δημιουργοί.
2 Σε πιο στάδιο βρίσκεται η δικαιοσύνη για καταμερισμό των ευθυνών σε Ξανθόπουλους, στον πρόεδρο της δημιουργό Κ. Τριπολίτη και στους υπόλοιπους του ΔΣ της ΑΕΠΙ;
3 Γιατί η Κονιόρδου έφτιαξε το άρθρο 51Α, αφού δεν υπήρχε λόγος να δημιουργηθεί η ΕΥΕΔ, εφόσον υπήρχε οργανισμός συλλογικής διαχείρισης, η Αυτοδιαχείριση;
4 Γιατί ο ελεγχόμενος είχε το πρωτοφανές στα χρονικά να είναι και ελεγκτής του εαυτού του; Συγκεκριμένα ο πρώην πρόεδρος του ΟΠΙ (δικηγόρος/επιλογή κομματική) ασκούσε διπλό ρόλο. Έλεγχε όλους τους οργανισμούς και ήταν πρόεδρος στην ΕΥΕΔ, με αποτέλεσμα ο Αντωνιάδης να ελέγχει τον ίδιο τον Αντωνιάδη.
5 Τι θα αποφανθεί το ΣτΕ για την υπουργική απόφαση της δημιουργίας κρατικού φορέα διαχείρισης ιδιωτικής περιουσίας;
6 Τι θα αποφανθεί η επιτροπή ανταγωνισμού της ΕΕ για τον ίδιο λόγο;
7 Πόσο νόμιμο είναι ο ελεγχόμενος να είναι ταυτόχρονα και ελεγκτής;
8 Πόσο νόμιμη ήταν η κρατική επιχορήγηση με δημόσιο χρήμα για λογαριασμό ιδιωτών;
9 Γιατί δεν δημοσιεύτηκαν οι δαπάνες για την ΕΥΕΔ στο ΔΙΑΥΓΕΙΑ από τον κύριο Αντωνιάδη;
ΕΔΕΜ
Μία μικρή μερίδα δημιουργών θέλησε να συνεχίσει το έργο του κρατικού φορέα ΕΥΕΔ, απαιτώντας από την υπουργό πολιτισμού να τους δώσει άδεια ΟΣΔ. Αυτή η μικρή μερίδα ισχυρίζεται ότι εκπροσωπεί το σύνολο του ελληνικού ρεπερτορίου, δηλαδή όσα μέλη έχει η ΕΥΕΔ. Θυμίζουμε πως με την δημιουργία της ΕΥΕΔ, όλοι οι δημιουργοί της ΑΕΠΙ , πέρασαν αυτομάτως στην ΕΥΕΔ, χωρίς να υπογράψουν και χωρίς την βούλησή τους. Ίσχυσε δηλαδή εξαναγκασμός στους απληροφόρητους. Μέσα σε 60 ημέρες όποιος δεν εναντιώθηκε στην υπουργική απόφαση, έγινε αυτομάτως μέλος της ΕΥΕΔ.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, πολλοί είναι αυτοί, ακόμα και σήμερα, που δεν έχουν ιδέα ότι υπάρχει ΕΥΕΔ. Ο λόγος… Αν και ήταν γραμμένοι στην ΑΕΠΙ, δεν πήραν ποτέ ούτε ένα ευρώ, αλλά τα ίδια πήραν και από την κρατική ΕΥΕΔ. Ούτε ένα ευρώ.
Μυστήριο παραμένει για το ποιος είναι ο πραγματικός αριθμός των Ελλήνων δημιουργών στην ΕΥΕΔ. Παρά τον πακτωλό χρημάτων της κρατικής επιχορήγησης, το μητρώο μελών έχει πεθαμένους δημιουργούς πολλών δεκαετιών, ενώ οι πολλαπλές εγγραφές στα ίδια πρόσωπα και για τα ίδια έργα εντυπωσιάζουν για την προχειρότητα και τις διαδικασίες που ακολούθησε, τόσο ο κύριος Αντωνιάδης, όσο και η προσωρινή διαχειρίστρια κ. Μαρία Βλάχου.
Μυστήριος παραμένει και ο αριθμός των μελών της ΕΔΕΜ, όπου σκοπίμως αποκρύπτουν για να δημιουργήσουν εντυπώσεις.
Σε μία προσπάθεια πίεσης, έχοντας μαζί τους σύσσωμο τον αντιπολιτευτικό τύπο, οι επικεφαλής της ΕΔΕΜ προσπάθησαν και συνεχίζουν να εκβιάζουν την άδεια οργανισμού συλλογικής διαχείρισης από την σημερινή υπουργό, η οποία σωστά ζητάει μελέτη βιωσιμότητας, όπως προβλέπεται στον νόμο που κατασκεύασε η Κονιόρδου. Μελέτη ως μέχρι σήμερα δεν έχουν καταθέσει και ως εκ τούτου η υπουργός δεν τους δίνει άδεια ΟΣΔ. Το τραγελαφικό είναι ότι ισχυρίζονται ότι δεν υπάρχουν 20.000 που χρειάζονται για την …μελέτη βιωσιμότητας
ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ
Η Αυτοδιαχείριση λειτουργεί από το 2003 με άδεια ΟΣΔ και έως το 2017 λειτουργούσε ως ένας οργανισμός των 144 δημιουργών. Από το 2018 και μετά την αφαίρεση της άδειας της ΑΕΠΙ, κατάφερε να κερδίσει την εμπιστοσύνη των ξένων οργανισμών και των ανωτέρων οργάνων τους CISAC, BIEM, GESAC, αλλά και σημαντικής μερίδας Ελλήνων δημιουργών.
Αυτή η δυναμική της “ενόχλησε” τον επικεφαλής του ΟΠΙ και της ΕΥΕΔ – Αντωνιάδη, ο οποίος βλέποντας ότι η ΕΥΕΔ καταρρέει, διέταξε διαχειριστικό έλεγχο στην Αυτοδιαχείριση για την περίοδο 2015-2017. Όπως προαναφέραμε την περίοδο αυτή η Αυτοδιαχείριση ήταν μικρή και με ελάχιστα έσοδα, ξέροντας ο ίδιος πως θα βρει ελλείμματα λόγο διαχειριστικού κόστους. Στόχος του ήταν να βρει πάτημα και να διασύρει ή ακόμα να ανακαλέσει η Ζορμπά την άδεια της Αυτοδιαχείρισης ώστε να παίζει μπάλα μόνος του ως αφεντικό της ΕΥΕΔ.
Η κυβέρνηση άλλαξε, αλλά ο Αντωνιάδης κρατήθηκε έως και το Σεπτέμβριο με τα δόντια έως ότου η Μενδώνη τον καρατόμησε, μαζί με όλο το ΔΣ του ΟΠΙ. Είχε όμως φροντίσει προηγουμένως να κάνει εισήγηση ως πρόεδρος του ΟΠΙ για ανάκληση της άδειας της Αυτοδιαχείρισης, για “ατασθαλίες” την περίοδο 2015-2017!!!
Η ΜΕΝΔΩΝΗ
Η υπουργός, βρέθηκε μεταξύ διασταυρωμένων πυρών. Από την μία οι της ΕΥΕΔ και της ΕΔΕΜ, να πυροβολούν την Αυτοδιαχείριση και την ίδια, από την άλλη είχε ένα πόρισμα στα χέρια της για την Αυτοδιαχείριση, για το οποίο δεχόταν πίεση να προχωρήσει σε ανάκληση. Αν και τα ελλείμματα της Αυτοδιαχείρισης καλύφθηκαν το 2018, αποφάσισε να κάνει τον Πόντιο Πιλάτο. Ανακάλεσε προσωρινά και για δύο μήνες την άδεια της Αυτοδιαχείρισης, γνωρίζοντας εκ των προτέρων ότι μία προσφυγή στο ΣτΕ θα την αναιρούσε. Έτσι και έγινε. Η Αυτοδιαχείριση κέρδισε την αναστολή της απόφασης στο ΣτΕ και σήμερα είναι ο μόνος ΟΣΔ στον χώρο των δημιουργών.
Η ΕΥΕΔ, δεν μπορεί να εκδώσει άδειες για όλη την νέα χρονιά όπως προβλέπεται από τον νόμο γιατί η θητεία της λήγει τον Ιούνιο. Η ΕΔΕΜ δεν έχει πάρει έως σήμερα άδεια για να εκδίδει άδειες για το 2020. Τα χρήματα που εισέπραξε η ΕΥΕΔ αφορούν όλους τους δημιουργούς και όχι τα εγγεγραμμένα μέλη της ΕΔΕΜ και ως εκ τούτου δεν μπορούν να μεταφερθούν στα ταμεία της ΕΔΕΜ ακόμα και στην περίπτωση που καταθέσουν μελέτη βιωσιμότητας και εγκριθεί….
Αυτό σημαίνει πως η Αυτοδιαχείριση είναι ο μόνος οργανισμός που μπορεί να δώσει άδειες. Ταυτόχρονα και με την εκπνοή της ΕΥΕΔ, η οποία προβλέπεται συντομότερα του Ιουνίου, οι υπόλοιποι Έλληνες δημιουργοί θα έχουν την ευκαιρία να στεγαστούν σε αυτήν, καθώς έχει εκσυγχρονιστεί και λειτουργεί σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα.
ΤΟ ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥΤΗΣ ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΚΑΙΩΣΗ ΤΗΣ ΑΠΟ ΤΟ ΣτΕ
Το Συμβούλιο της Επικρατείας με την από 23/12/2019 απόφαση της Προέδρου του Δ’ Τμήματος αυτού, ανέστειλε, με αιτιολογημένη προσωρινή διαταγή, την απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού & Αθλητισμού, να ανακαλέσει για δύο μήνες την άδεια λειτουργίας της Αυτοδιαχείρισης, αναιρώντας ουσιαστικά την κύρωση αυτή.
Η απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού & Αθλητισμού στερούσε εν μέσω εορτών την αμοιβή για τα δικαιώματα από τους Έλληνες δημιουργούς και δικαιούχους και από τη συντριπτική πλειοψηφία του ξένου ρεπερτορίου, διαλύοντας ουσιαστικά την αγορά. Δεκάδες χιλιάδες χρήστες δεν γνώριζαν τι έπρεπε να πράξουν ως προς την καταβολή των πνευματικών δικαιωμάτων.
Το ΥΠΠΟΑ επέβαλε την κύρωση στηριζόμενο σε εισήγηση του προηγούμενου ΔΣ του ΟΠΙ, το οποίο είχε ενεργό ρόλο εποπτευόμενου και εποπτεύοντος, δεδομένου ότι, από τη μια πλευρά ο ΟΠΙ, μέσω της υπηρεσίας του, ΕΥΕΔ, συλλέγει ο ίδιος δικαιώματα, και από την άλλη, εποπτεύει αυτούς που συλλέγουν δικαιώματα. Η επιβολή κύρωσης στην Αυτοδιαχείριση από τον ίδιο τον ανταγωνιστή της είχε καταλύσει κάθε έννοια άσκησης δημοκρατικής εξουσίας.
Η απόφαση του ΣτΕ δικαιώνει όχι μόνον την Αυτοδιαχείριση, αλλά και όλους τους Έλληνες δικαιούχους και ξένους Οργανισμούς, που την εμπιστεύτηκαν και την στήριξαν σε μία τόσο κρίσιμη περίοδο για τη συλλογική διαχείριση στην χώρα μας.
Η Αυτοδιαχείριση βρίσκεται πλέον ξανά σε πλήρη λειτουργία, ασκώντας συλλογική διαχείριση, προστατεύοντας τα Μέλη της και συνεχίζοντας απρόσκοπτα το έργο της, παρέχοντας όλα τα εχέγγυα ενός Οργανισμού ευρωπαϊκών προδιαγραφών.
Η Αυτοδιαχείριση καλεί όλους τους εμπλεκόμενους φορείς να συνταχθούν στο πλευρό της, ώστε να εδραιωθεί επιτέλους στην Ελλάδα η συνεταιριστική συλλογική διαχείριση, μακριά από πρακτικές του παρελθόντος, κερδοσκοπικά μονοπώλια ή κρατικές παρεμβάσεις, δίνοντας επιτέλους τη σκυτάλη στους ίδιους τους δημιουργούς να αναλάβουν τη διαχείριση των δικαιωμάτων τους.
Η Αυτοδιαχείριση, ως ο μοναδικός αδειοδοτημένος, μη κερδοσκοπικός Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Μουσικών Πνευματικών Δικαιωμάτων στην Ελλάδα, με την τεχνογνωσία της, τα πληροφοριακά της συστήματα, το εξειδικευμένο προσωπικό της και τη στήριξη των διεθνών ομοσπονδιών CISAC, BIEM, GESAC, των οποίων είναι μέλος, παρέχει όλα τα εχέγγυα για την επίτευξη των ανωτέρω στόχων και συνεχίζει δυναμικά την πορεία της.
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΤΟΥ ΣΤΕΛΙΟΥ ΜΩΡΑΙΤΗ
Παρέμβαση για τα όσα συμβαίνουν τα τελευταία χρόνια στον χώρο των πνευματικών δικαιωμάτων ΄κανε και ο πρόεδρος του επιμελητηρίου Ξάνθης και συντονιστής της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων περί πνευματικών δικαιωμάτων, με ανοιχτή επιστολή προς την κα Μενδώνη την οποία κοινοποίησε και στον πρωθυπουργό.
Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,
Παρακολουθώντας με αγωνία τις εξελίξεις στον χώρο των πνευματικών δικαιωμάτων, αφού εμείς οι επαγγελματίες καλούμαστε να πληρώσουμε για τη δημόσια εκτέλεση της μουσικής που χρησιμοποιούμε, διαπιστώνουμε μία σειρά από ατυχείς πολιτικές επιλογές που βαθαίνουν την κρίση στον χώρο και επιβαρύνουν ανεπανόρθωτα τον κλάδο μας τα τελευταία χρόνια.
Κατ’ αρχάς, τονίζουμε, για άλλη μια φορά, ότι σεβόμαστε τους Έλληνες δημιουργούς και στηρίζουμε έμπρακτα τη δίκαιη αμοιβή από τις χρήσεις των έργων τους. Όμως, οι χρήστες ανέχθηκαν επί μακρόν μία πρωτοφανή κατάσταση, κατά την οποία εισπράκτορες δύο φορέων αξιώνουν αμοιβή πλέον του 100% συνολικά για πνευματικά δικαιώματα, χώρια τα συγγενικά. Και μάλιστα, οι δύο φορείς να αξιώνουν αμοιβή για τα ίδια έργα από τους χρήστες, με αμοιβολόγιο, όπως στην περίπτωση της ΕΥΕΔ, που κρίνεται μη αναλογικό, με βάση το εκπροσωπούμενο ρεπερτόριο που ισχυρίζεται ότι διαθέτει, αλλά και τα μη επαρκή στοιχεία εξουσιοδοτημένης δικαιοδοσίας εκ μέρους των δικαιούχων.
Πώς ξεκίνησαν όλα αυτά;
H προηγούμενη κυβέρνηση, αφού ανακάλεσε οριστικά την άδεια της ΑΕΠΙ, δημιούργησε έναν κρατικό φορέα που επιδότησε με δημόσιο χρήμα, ικανοποιώντας τη βούληση μίας μικρής μερίδας δημιουργών. Ο λόγος που επικαλέστηκε τότε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ήταν ότι οι δημιουργοί βρέθηκαν άστεγοι μετά την κατάρρευση της ΑΕΠΙ. Αυτός ο λόγος, όμως, ήταν και παραμένει αβάσιμος. [Νόμος 4481/2017, άρθρο 51Α, παρ. 1 «…μέχρις ότου αναλάβει άλλος οργανισμός…» (όχι νέος!!)]. Υπήρχε ήδη οργανισμός συλλογικής διαχείρισης, η Αυτοδιαχείριση, που εισέπραττε και διένειμε δικαιώματα στους δημιουργούς, με την οποία τα επιμελητήρια είχαν συνάψει ήδη συμφωνία μαζί της και μάλιστα με ευνοϊκότερους όρους για τους χρήστες.
Γιατί η προηγούμενη Υπουργός αγνόησε τον ήδη υπάρχοντα οργανισμό και δημιούργησε κρατικό φορέα; Μπορούσαν ή δεν μπορούσαν να βρουν στέγη οι δημιουργοί της ΑΕΠΙ;
Η ΕΥΕΔ δυστυχώς δραστηριοποιήθηκε ως εισπρακτικός μηχανισμός -κι εκεί ξεκινά το πρόβλημα στην αγορά- στην είσπραξη και τη διανομή δικαιωμάτων για νέες χρήσεις, αντί να περιοριστεί στον μεταβατικό διαχειριστικό / εκκαθαριστικό της ρόλο. Και όλα αυτά συνέβησαν, παρότι η Πολιτεία κανονικά θα έπρεπε, όπως γίνεται παντού στον κόσμο, να απέχει από την κρατικοποίηση της πνευματικής περιουσίας των δημιουργών και κυρίως να αποτρέψει την επιβάρυνση όλων των Ελλήνων φορολογουμένων. Κυρίως να προστατέψει τους εκατοντάδες χιλιάδες χρήστες ανά την Ελλάδα από το κυνήγι και την τρομοκρατία ενός αμφιλεγόμενου κρατικού μορφώματος, του οποίου η νομιμότητα ακόμα ελέγχεται.
Τα αποτελέσματα αυτής της πολιτικής απόφασης ήταν ιδιαίτερα επιβαρυντικά για τους επαγγελματίες, ακόμα και για τους δήμους όλης της χώρας, αφού οι απαιτήσεις για πνευματικά δικαιώματα σχεδόν διπλασιάστηκαν και οι επιχειρηματίες αδυνατούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις αυτές.
Σε λίγους μήνες η ΕΥΕΔ ολοκληρώνει και τυπικά τη λειτουργία της, δεν μπορεί να αδειοδοτήσει για ολόκληρο το 2020, δεν καλύπτει το σύνολο του ρεπερτορίου, ενώ παράλληλα η άδεια της Αυτοδιαχείρισης, από την οποία έχουν ήδη αδειοδοτηθεί δεκάδες χιλιάδες επιχειρήσεις ανά την Ελλάδα, έχει ανασταλεί μέχρι τα τέλη του ερχόμενου Γενάρη. Μια ανάκληση που μας εκπλήσσει, καθώς ο χρόνος διαχειριστικού ελέγχου αφορούσε μόλις 144 δημιουργούς/μέλη της, ενώ ο χρόνος και η ποινή αφορά εκπροσώπηση εκατοντάδων χιλιάδων δημιουργών.
Αναρωτιόμαστε
Για ποιόν λόγο η Πολιτεία ακούει λίγες φωνές για την αδειοδότηση και δεύτερου εισπρακτικού φορέα, της ΕΔΕΜ, στα πνευματικά δικαιώματα με στόχο τον επιζήμιο κατακερματισμό της αγοράς;
Θα είναι ο φορέας αυτός βιώσιμος και διαφανής, πρωτίστως, δε, θα είναι αξιόπιστος, ώστε οι χρήστες να συνάψουν μακροπρόθεσμες συμφωνίες μαζί του ή θ΄αρχίσουν άλλα προβλήματα νομιμότητας και δικαιοδοσίας;
Για ποιόν λόγο η Πολιτεία δε στηρίζει εξαρχής την υφιστάμενη επιλογή των 650 Ελλήνων δημιουργών που είναι μέλη της Αυτοδιαχείρισης και ταυτόχρονα την επιλογή της συντριπτικής πλειοψηφίας των διεθνών οργανισμών που συμβάλλονται μαζί της;
Καλούμε την Υπουργό Πολιτισμού κα Λίνα Μενδώνη
Να διερευνήσει και να πάρει θέση δημόσια με διαφανείς διαδικασίες, σχετικά με το καθεστώς λειτουργίας της ΕΥΕΔ έως τώρα, μέσω του νέου προσωρινού διαχειριστή που διόρισε πρόσφατα και να παρουσιάσει τον γενικότερο σχεδιασμό που έχει υιοθετήσει, προς όφελος, ελπίζουμε, ΟΛΩΝ των ενδιαφερομένων μερών.
Ζητούμε την συμμετοχή μας στην λήψη αποφάσεων σε ότι αφορά την πιθανή αδειοδότηση οποιουδήποτε νέου φορέα είσπραξης, καθώς θα καλούνται οι επαγγελματίες να αποδίδουν νέες αμοιβές.
Προσδοκούμε από την Πολιτεία να δώσει ένα οριστικό τέλος στην ταλαιπωρία εκατοντάδων χιλιάδων επαγγελματιών που καλούνται να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, πληρώνοντας απ’ την τσέπη τους τα πολιτικά πισωγυρίσματα, τις νομικές ακροβασίες, τις έριδες μεταξύ των δημιουργών και τα παιχνίδια «ημετέρων» σε έναν ήδη πολύ ταλαιπωρημένο κλάδο του
Πολιτισμού της χώρας.
Με τιμή,
Στυλιανός Μωραΐτης Πρόεδρος Επιμελητηρίου Ξάνθης Συντονιστής της Κ.Ε.Ε. περί πνευματικών δικαιωμάτων
Leave a Reply