Πνευματικά Δικαιώματα: Η μόνη λύση ένας Οργανισμός. Ηχηρές αποχωρήσεις από την ΕΔΕΜ. Εξώδικο στην ΕΔΕΜ από το ΞΕΕ
Μετά την τελευταία αποτυχημένη προσπάθεια για ένωση των δύο οργανισμών συλλογικής διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ και ΕΔΕΜ, ηχηρές αποχωρήσεις από την δεύτερη, αλλά και η ψηφοφορία των μελών του ΔΣ της ΕΔΕΜ, προμηνύουν το κλίμα που θα ακολουθήσει.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το ΔΣ της ΕΔΕΜ διασπάστηκε στην λήψη απόφασης για την ένωση με την ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ με ψήφους 5 κατά και 4 υπέρ. Η ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ κατήγγειλε πως σκοπιμότητες του προέδρου της ΕΔΕΜ Φοίβου Δεληβοριά και της γενικής διευθύντριας Λούκα Κατσέλη, έφεραν ακόμα μία φορά το αδιέξοδο στην μοναδική λύση που προσφέρεται για την ανάσα στα έσοδα των δημιουργών. Όπως είναι διαπιστωμένο, η διάσπαση των δύο ΟΣΔ, φέρνει γκρίνια από τους χρήστες, ιδιαίτερα αυτή την δύσκολη περίοδο της πανδημίας και των υπερβολικών αυξήσεων στα έξοδα των επιχειρήσεων. Ακόμα όμως το εξωπραγματικό και μη αναλογικό της εκπροσώπησης αμοιβολόγιο και απαιτήσεις της ΕΔΕΜ, δυσχεραίνει την είσπραξη και την αποδοχή από τους χρήστες. Έχει γίνει αντιληπτό πλέον στους χρήστες, ότι δεν μπορεί να ζητάει η ΕΔΕΜ για μερικές δεκάδες χιλιάδες τραγούδια τα ίδια χρήματα που ζητούσε η ΑΕΠΙ που εκπροσωπούσε δεκάδες εκατομμύρια!!!
Η Μουσική είναι Μία
Η ιστορία, όπως την έχουμε γράψει πολλάκις, ξεκινά από την αφαίρεση της άδειας της ΑΕΠΙ και από την Υπουργό Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ Λυδία Κονιόρδου, η οποία με την απόφασή της να δημιουργήσει δεύτερο προσωρινό φορέα, την ΕΥΕΔ, έφερε την διάσπαση των δημιουργών. Σε αυτή την απόφαση της η υπουργός του ΣΥΡΙΖΑ, «βόλεψε» τους πολιτικά ομόσταυλους αλλά ανέδειξε κρυφές ατζέντες σε μια μικρή ομάδα δημιουργών και εκδοτών. Θυμίζουμε για μια ακόμα φορά πως ο επικεφαλής του ΟΠΙ και της ΕΥΕΔ Γιάννης Αντωνιάδης, δεν δημοσίευσε ποτέ τα έξοδα στο ΔΙΑΥΓΕΙΑ που πραγματοποιούσε η κρατική επιδοτούμενη με 3.000.000 ΕΥΕΔ. Η ΕΔΕΜ αποτέλεσε συνέχεια της ΕΥΕΔ, όπου η νυν Υπουργός Πολιτισμού, αναγκάστηκε να δώσει άδεια στην τελευταία, μέσω ύβρεων από μέλη της ΕΔΕΜ, με μία μελέτη βιωσιμότητας που ήταν βασισμένη σε άπιαστους στόχους. Συγκεκριμένα στην μελέτη προβλέπονταν να εισχωρήσουν στην ΕΔΕΜ άμεσα 12.000 Έλληνες δημιουργοί και 24 ΟΣΔ του εξωτερικού και στη συνέχεια να εκπροσωπεί περί τους 70 αλλοδαπούς οργανισμούς. Μέχρι σήμερα το μόνο που έχει καταφέρει η ΕΔΕΜ είναι να μην εκπροσωπεί κανέναν ΟΣΔ, ενώ μετά την αποχώρηση και των δύο ξένων εκδοτών Universal & Warner, δεν εκπροσωπεί κανένα ξένο τραγούδι. Παράλληλα και όπως φαίνεται στην λίστα εκπροσώπησης, η ΕΔΕΜ εκπροσωπεί μερικές χιλιάδες τραγούδια, καθώς τα μέλη της είναι περίπου 2.500 Έλληνες και μόνο στο σύνολο των 14.600 περίπου του συνόλου.
Ηχηρές αποχωρήσεις και … game over
Μετά την οριακή απόφαση του ΔΣ της ΕΔΕΜ με την οποία καταψηφίστηκε η ένωση των δύο οργανισμών, ο Νίκος Μωραΐτης με μία δήλωσή του στο προφίλ του στο facebook, δηλώνει μεταξύ άλλων ότι αποχωρεί από την ΕΔΕΜ και πλέον θα εκπροσωπείται από την ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ, εκτιμώντας πως έφτασε η ώρα για το τέλος της ΕΔΕΜ – όπως χαρακτηριστικά έγραψε: «Ήρθε η ώρα λοιπόν. Καλώς ή κακώς, η ΕΔΕΜ έχασε. Η ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ κέρδισε. Game over … ».
Όπως αναφέρει ο Νίκος Μωραΐτης, παρέμεινε τόσο καιρό στην ΕΔΕΜ, για συναισθηματικούς λόγους (όπως και πολλοί άλλοι), αλλά και για λόγους φιλίας με τον Φοίβο Δεληβοριά (όπως και πολλοί άλλοι), αλλά είναι καιρός να φύγει από τους συναισθηματισμούς (όπως και πολλοί άλλοι).
Από μόνοι τους συναισθηματισμοί και φιλίες δεν γεμίζουν στομάχια και δεν πληρώνουν τα έξοδα, Εφόσον οι επικεφαλής της ΕΔΕΜ απέρριψαν, έστω και με ισχνή πλειοψηφία, την εισχώρηση της ΕΔΕΜ στην ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ και την πολυπόθητη για όλους τους Έλληνες (δημιουργούς και χρήστες) ένωση, είναι καιρός να κοιτάξουν και οι υπόλοιποι το τι πραγματικά εξυπηρετεί τους ίδιους και τα συμφέροντά τους.
Την ίδια στιγμή δύο ακόμα σπουδαίοι δημιουργοί αποχωρούν από την ΕΔΕΜ και προσχωρούν στην ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ, ενώ οι πληροφορίες μας λένε πως τις επόμενες ημέρες ή εβδομάδες το κλίμα θα ενταθεί και η ΕΔΕΜ θα αντιμετωπίσει μεγαλύτερο πρόβλημα στην εκπροσώπηση ρεπερτορίων. Πρόκειται για τους Monsieur Minimal, κατά κόσμον Χρήστο Τσιτρούδη και την Ρεβέκκα Ρούσση.
Ο ξενοφοβικός «μπαμπούλας» που προτάσσει η ΕΔΕΜ για την ένωση είναι οι «κακοί ξένοι» συνάδελφοί τους δημιουργοί που βρίσκονται σχεδόν όλοι στην ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ, κάτι που δεν είναι δυνατόν να υπάρχει ως σκέψη σε ανθρώπους της τέχνης και του πολιτισμού. Ο μόνος φόβος που θα έπρεπε να έχουν είναι τα ιδιωτικά συμφέροντα που χαίρονται για τέτοιες αποφάσεις, όπως αυτή του ΔΣ της ΕΔΕΜ. Ελπίζουμε να μην επαληθευτούν αυτοί που λένε από καιρό πως κάποιος ή κάποιοι από την ΕΔΕΜ λειάνουν το κλίμα για την orfium.
Μία στέγη για όλους τους Έλληνες και ξένους δημιουργούς.
Εξώδικο του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας προς την ΕΔΕΜ
Με εξώδικο το ΞΕΕ προς την ΕΔΕΜ, το οποίο κοινοποιεί στον ΟΠΙ, επιφυλάσσεται για τα δικαιώματα των 10.000 και πλέον μελών του, καταγγέλλοντας το αμοιβολόγιό της ως αυθαίρετο και ατεκμηρίωτο. Όπως έχουμε επισημάνει προ πολλού, το αμοιβολόγιο της ΕΔΕΜ κυμαίνεται στο ίδιο ύψος με αυτό της ΑΕΠΙ, ενώ ουσιαστικά η ΕΔΕΜ εκπροσωπεί ρεπερτόριο πολύ κάτω του 10 % από αυτό που εκπροσωπούσε η εταιρεία των Ξανθόπουλων.
Δυσκολία στην είσπραξη των δικαιωμάτων από την ΕΔΕΜ – Qualco στην ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ
Είναι σαφές πως η ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ έχει εδραιωθεί πλέον στην αγορά και έχει την ευρεία αποδοχή των χρηστών. Αυτό οφείλεται κυρίως στο μέγεθος της εκπροσώπησης (εκπροσωπεί σχεδόν καθολικά το ξένο ρεπερτόριο και ένα σημαντικό μέρος του Ελληνικού – 26.000.000 τραγούδια), αλλά και στην μεθοδολογία και στις προσπάθειες του έμψυχου δυναμικού της. Οφείλεται κυρίως στην συνέπεια και στην επιμονή που έδειξε ο Γιάννης ο Γλέζος, τόσο στην εποχή, όσο και στην μετά εποχή της πάλαι ποτέ κραταιούς ΑΕΠΙ. Ένας διαρκής αγώνας για την προάσπιση των συμφερόντων των δημιουργών, ενάντια στις προσπάθειες εκμετάλλευσης των έργων τους από τα ιδιωτικά συμφέροντα.
Το τελευταίο διάστημα η ΕΔΕΜ αντιμετωπίζει απόρριψη από τους χρήστες, οι οποίοι όχι μόνο αντιδρούν στις υπερβολικές απαιτήσεις της, αλλά ταυτόχρονα γνωρίζουν το περιορισμένο ρεπερτόριο που εκπροσωπεί και το οποίο δεν ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις αυτές.
Δεν είναι τυχαίο που η εταιρεία διαχείρισης εσόδων Qualco, ενώ μπήκε στον χώρο των δικαιωμάτων διαπραγματευόμενη με την ΕΔΕΜ, τελικά υπέγραψε συμφωνία με την ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ και απαξίωσε την ΕΔΕΜ.
Υπέρογκες απαιτήσεις της ΕΔΕΜ, εκκωφαντική σιωπή από το κλαδικό δευτεροβάθμιο όργανο της εστίασης ΠΟΕΣΕ.
Την ίδια ώρα που οι επαγγελματίες της εστίασης δέχονται επιστολές οφειλής με αναδρομικές χρεώσεις από την ΕΔΕΜ με το περιορισμένο ρεπερτόριο που εκπροσωπεί, (τείνει να απωλέσει το τεκμήριο του άρθρου 7, του Ν.4481/2017), δεν υπάρχει καμία συλλογική αντίδραση. Η ΕΔΕΜ απαιτεί χωρίς να μπορεί να τεκμηριώσει εύκολα την χρήση του ρεπερτορίου της από την μία και από την άλλη σε περίπτωση που αποδειχθεί πως εισέπραξε για μη εκπροσωπούμενο από αυτήν ρεπερτόριο, προβλέπονται κυρώσεις,. Σε περιπτώσεις που κάποιοι χρήστες πληρώσουν την ΕΔΕΜ και δεν κάνουν χρήση του ρεπερτορίου της (πχ ξένου ρεπερτορίου), γεννιέται το πονηρό ερώτημα… πού θα καταλήξουν τα χρήματα αυτά αφού δεν θα μπορούσαν να αποδοθούν στους πραγματικούς δικαιούχους;
Γιατί άραγε δεν επεμβαίνει όπως είχε κάνει κατά το παρελθόν (2018) καταγγέλλοντας την αναλογικότητα του ρεπερτορίου της ΑΕΠΙ;
Μήπως οι επικεφαλής της ΕΔΕΜ και της ΠΟΕΣΕ κοιτάζουν πρώτα τις πολιτικές τους φιλίες, καριέρες ή ακόμα και τις τσέπες τους;
ΟΠΙ και Μενδώνη
Ίσως θα έπρεπε ήδη να έχουν επέμβει ο ΟΠΙ αλλά και η Υπουργός Πολιτισμού κυρία Μενδώνη και να καταγγείλουν το αμοιβολόγιο της ΕΔΕΜ καθώς έχει σημαντικά μειωμένη εκπροσώπηση από τον προηγούμενο χρόνο και όχι μόνο. Αναρωτιόμαστε επίσης εάν πρέπει να επανεξεταστεί η έκθεση βιωσιμότητας της ΕΔΕΜ από την Υπουργό, σύμφωνα με τις τότε εγγυήσεις που έδινε για να λάβει την άδεια ΟΣΔ από την ίδια.
Επιμέλεια άρθρου: Γιώργος Αυγερινός
Leave a Reply