Η πρώτη οργανωμένη αντίδραση από τους δημιουργούς που βρίσκονται εγκλωβισμένοι στην ΕΥΕΔ, της οποία η δράση έχει σχεδόν ήδη ολοκληρωθεί, πραγματοποιείτε στις 22 Ιανουαρίου.
Αυτή η αντίδραση έρχεται ως απόρροια της άρνησης της Υπουργού Πολιτισμού να εκδώσει άδεια λειτουργίας οργανισμού συλλογικής διαχείρισης και προστασίας πνευματικών δικαιωμάτων στην νεοσύστατη ΕΔΕΜ, χωρίς προηγουμένως να καταθέσουν μελέτη βιωσιμότητας.
Θυμίζουμε ότι ο νέος νόμος 4481/2017 στο άρθρο 4 και στην παράγραφο 2,στ αναφέρει ως προϋπόθεση την εξασφάλιση της βιωσιμότητας ενός οργανισμού:
Άρθρο 4: Άδεια λειτουργίας
2. Ο ενδιαφερόμενος οργανισμός ή ανεξάρτητη οντότητα του άρθρου 50 υποχρεούται, πριν την έναρξη της λειτουργίας του, να καταθέσει στον ΟΠΙ αίτηση, συνοδευόμενη υποχρεωτικώς από τα ακόλουθα στοιχεία:
«στ) το ύψος των εξόδων διαχείρισης, όπως, επίσης, και κάθε άλλο στοιχείο που ζητείται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού ή τον ΟΠΙ σχετικά με την εξασφάλιση της βιωσιμότητας και της αποτελεσματικότητας της λειτουργίας του οργανισμού συλλογικής διαχείρισης ή προστασίας ή της ανεξάρτητης οντότητας του άρθρου 50.»
Σεβαστό είναι το αίτημα των δημιουργών να ασκήσουν τα δικαιώματά τους μέσω του φορέα που θα επιλέξουν, αλλά πρέπει να τηρούνται και τα νόμιμα. Αν και η παραπάνω απαίτηση του νόμου είναι γνωστή στους δημιουργούς της ΕΔΕΜ, αυτοί δεν έχουν προχωρήσει στην σύνταξη της μελέτης, απαιτώντας εδώ και τώρα άδεια στην ΕΔΕΜ.
Δυστυχώς η ανάμειξη της πολιτείας με την σύσταση του κρατικού φορέα ΕΥΕΔ, με την γνωστή τροπολογία Κονιόρδου (άρθρο 51Α), περιέπλεξε περισσότερο τα πράγματα, δημιούργησε διαφορετικούς πόλους και προκάλεσε την διάσπαση στους Έλληνες δημιουργούς, πολλοί εκ των οποίων (650) πήγαν στην ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ που λειτουργεί ήδη ως οργανισμός, ενώ ο κύριος κορμός βρίσκεται στην ΕΥΕΔ και ένα υποσύνολο στην ΕΔΕΜ.
Το χειρότερο αποτέλεσμα όμως με την κρατική παρέμβαση, είναι το γεγονός ότι οι χρήστες βρίσκονται σε σύγχυση, αφού καλούνται να πληρώνουν για το ίδιο τραγούδι, δύο οργανισμούς έως σήμερα. Την ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ και την ΕΥΕΔ.
Μετά την αφαίρεση της άδειας της ΑΕΠΙ και με την εμφάνιση της ΕΥΕΔ, παρατηρήθηκε το οξύμωρο, η ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ να εκπροσωπεί ένα ρεπερτόριο που αντιστοιχεί στο 80% περίπου του συνολικού ρεπερτορίου, αντίστοιχα η ΕΥΕΔ να εκπροσωπεί άλλο ένα 80%. Δηλαδή να επικαλύπτει ο ένας το ρεπερτόριο του άλλου και το σύνολο να βγάζει το εντυπωσιακό 160% του συνολικού ρεπερτορίου.
Αυτό συμβαίνει γιατί η ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ εκπροσωπεί σχεδόν το σύνολο του ξένου ρεπερτορίου μέσω των συμβάσεων με τους ΟΣΔ της αλλοδαπής και η ΕΥΕΔ να εκπροσωπεί υποσύνολο του ίδιου ρεπερτορίου μέσω των εκδοτών universal και warner. Επίσης παρατηρείται το φαινόμενο, ο Έλληνας συνθέτης να είναι μέλος της ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ενώ ο στιχουργός, μέλος της ΕΥΕΔ, στο ίδιο τραγούδι.
Γι αυτήν την στρέβλωση που προκλήθηκε καθαρά από την τροπολογία Κονιόρδου, το κόστος στα πνευματικά δικαιώματα για τους χρήστες, εκτοξεύτηκε στα ύψη, με αποτέλεσμα να έχουν προχωρήσει σε δικαιολογημένη στάση πληρωμών, περιμένοντας να ξεκαθαρίσουν τα πράγματα και ευελπιστώντας να υπάρχει μόνο ένας οργανισμός που θα καλύπτει και δεν θα επικαλύπτει, το συνολικό ρεπερτόριο.
Με δεδομένο την στήριξη, του συνόλου σχεδόν του παγκόσμιου ρεπερτορίου, στην ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ και την ήδη υπάρχουσα συμμετοχή των 650 Ελλήνων δημιουργών, αλλά κυρίως με την άδεια που ήδη υπάρχει, καλό θα ήταν για το γενικό σύνολο, χρήστες και δημιουργούς, να υπάρχει σύμπνοια και ενοποίηση, ώστε να ομαλοποιηθεί επιτέλους η πολύπαθη αγορά.
Από την πλευρά μας, με την πλήρη ανάλυση και με τα πραγματικά στοιχεία που παραθέτουμε, καλούμε τους δημιουργούς να ενωθούν και να καταφέρουν να κερδίσουν το χαμένο τους έδαφος και χρήματα, μέσα από έναν αυτοδιαχειριζόμενο φορέα, αφήνοντας στην άκρη, εμπάθειες και προσωπικά συμφέροντα. Καλούμε τους δημιουργούς να σκεφτούν και τους «πελάτες τους» χρήστες και να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των καιρών.
Οι ενωμένοι δημιουργοί, δεν έχουν να φοβούνται τις όποιες ΑΟΔ φτιάχτηκαν ή θα φτιαχτούν, εφόσον αυτές δεν μπορούν να έχουν δεσπόζουσα θέση στην αγορά. Γι αυτό ας προσέξουν ιδιαίτερα. Το κυνήγι και οι συγκρούσεις μόνο κακό θα τους κάνουν. Ας προσέξουν ακόμα, να μην επηρεάζονται από φωνές που δεν είναι δημιουργοί…
Φήμες λένε πως οι εκδότες φεύγουν από τους οργανισμούς για να ενταχτούν σε ΑΟΔ. Ακόμα κι αν συμβεί αυτό, δεσπόζουσα θέση στην αγορά δεν θα έχουν, καθώς η CISAC εκπροσωπεί μεγαλύτερο ρεπερτόριο από αυτό των εκδοτών. Πόσο δε, εάν το Ελληνικό ρεπερτόριο, οι Έλληνες δημιουργοί, αποφασίσουν να ενωθούν μαζί με τους ξένους συναδέλφους τους. Η μουσική δεν χωρίζει αλλά ενώνει. Η μουσική δεν έχει σύνορα.
Ας τηρήσουν το μήνυμα της αφίσας. «Το Ελληνικό τραγούδι ενωμένο»
Ακολουθεί το κάλεσμα από τους δημιουργούς της ΕΔΕΜ.
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Στιχουργοί, συνθέτες και τραγουδοποιοί.
Αγαπητοί δημοσιογράφοι που στηρίζετε τη δουλειά μας όλα αυτά τα χρόνια.
Σας καλούμε όλους την Τετάρτη 22 Ιανουαρίου ώρα 13.00 στο ΑΛΣΟΣ (Ευελπίδων 4) στη μεγάλη κοινή ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ όλων των σωματείων του ελληνικού τραγουδιού, που –ενωμένα- ίδρυσαν εδώ και ένα χρόνο τον δικό τους αυτοδιαχειριζόμενο φορέα συλλογικής διαχείρισης , την ΕΔΕΜ.
Η ΕΔΕΜ θα λειτουργεί στα πρότυπα των διεθνών οργανισμών και προσδοκία όλων μας είναι να διευθετηθεί άμεσα το ζήτημα της αδειοδότησης του νέου μας φορέα που εκκρεμεί εδώ και μήνες.
Ενωμένο το ελληνικό τραγούδι ζητάει την άμεση άδεια του οργανισμού του για να προλάβει νέο αδιέξοδο.
Σας περιμένουμε να σας ενημερώσουμε έγκυρα εμείς οι ίδιοι οι Έλληνες δημιουργοί
ΤΑ 4 ΣΩΜΑΤΕΙΑ ΕΛΛΗΝΩΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝ
ΑΣΜΑ450+ ΜΕΤΡΟΝ
ΣΩΜΣΕ ΥΠΕΡΒΑΣΗ
Leave a Reply