Πνευματικά Δικαιώματα: Η ΑΕΠΙ επέστρεψε ως ΕΔΕΜ

Πνευματικά Δικαιώματα: Η ΑΕΠΙ επέστρεψε ως ΕΔΕΜ

Οι ευθύνες των συνδικαλιστών και της πολιτείας.

Γράφει Ο Γιώργος Αυγερινός

Σε προηγούμενο άρθρα είχα αναφερθεί τόσο στις συντεχνίες των Ελλήνων δημιουργών, στις πολιτικές ευθύνες τόσο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ αλλά και στην νέα Υπουργό της Νέας Δημοκρατίας Λίνα Μενδώνη.

Η συντεχνία των Ελλήνων δημιουργών αλλά κυρίως τα σχέδια των μεγαλοεκδοτών Universal και Warner σχεδόν υλοποιήθηκαν εκτός αν το ΣτΕ δικαιώσει τις αιτιολογημένες προσφυγές της ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ κατά του νέου ΟΣΔ που κυριολεκτικά σφάζει τους χρήστες μουσικής.

Όσο για τις συνδικαλιστικές οργανώσεις των χρηστών, πραγματικά δεν υπάρχουν λόγια για την ανευθυνότητά τους. Όταν νομοθετούσε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ την ΕΥΕΔ, απείχαν. Οι χρήστες χρεώθηκαν άλλο έναν φορέα και οι αμοιβές σχεδόν διπλασιάστηκαν για το ίδιο ρεπερτόριο…

Το έκτρωμα ΕΥΕΔ δεν χρειαζόταν γιατί υπήρχε ΟΣΔ που θα μπορούσαν να μεταβούν οι «άστεγοι» της ΑΕΠΙ. Υπήρχε η ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ.

Η συνέχεια στο σήμερα φέρνει την νέα ΑΕΠΙ, την ΕΔΕΜ, η οποία αν και εκπροσωπεί το σχεδόν τίποτα, απαιτεί όσα απαιτούσε η ΑΕΠΙ για το σύνολο του Ελληνικού και παγκόσμιου ρεπερτορίου. Έτσι οι χρήστες που αποτελούν εκατοντάδες χιλιάδες, συντελούν στην βιομηχανία του τουρισμού, δίνουν θέσεις εργασίας που ξεπερνούν το εκατομμύριο, χωρίς να προστατευτούν, ούτε από την πολιτεία, αλλά κυρίως από τα θεσμικά όργανά τους ΓΣΕΒΕΕ – ΠΟΕΣΕ, Επιμελητήρια, ΠΟΞ, ΞΕΕ, και πρωτοβάθμια σωματεία, καλούνται να πληρώσουν ένα μη αναλογικό, ένα αυθαίρετο αμοιβολόγιο, ένα αμοιβολόγιο ίδιο με της ΑΕΠΙ, ένα αμοιβολόγιο που δεν ανταποκρίνεται στην εκπροσώπηση της ΕΔΕΜ, ένα αμοιβολόγιο που πριν από δύο χρόνια ο ΟΠΙ καλούσε τους χρήστες να μην το πληρώσουν.

Ναι καλά ακούσατε. Ο ΟΠΙ που εκπροσωπεί υποτίθεται το Υπουργείο Πολιτισμού…

Τον Απρίλιο του 2018 καλούσε τους χρήστες να μην πληρώσουν αυτά τα νούμερα που θα δείτε παρακάτω, γιατί πολύ απλά, το 2018, η ΑΕΠΙ εκπροσωπούσε αυτό που εκπροσωπεί σήμερα η ΕΔΕΜ και ακόμα πολύ λιγότερους. Το καλοκαίρι του 2017, η ΑΕΠΙ έχασε τους αλλοδαπούς ΟΣΔ και την CISAC και έμεινε με 14.500 Έλληνες δημιουργούς και τους εκδότες. Σήμερα η ΕΔΕΜ εκπροσωπεί περίπου 1.000 Ελλήνων δημιουργούς (δηλαδή το 1/15 του συνόλου των Ελλήνων) κανέναν αλλοδαπό ΟΣΔ, και μόλις δύο εκδότες. Η λογική και η πρακτική θα ήταν το αμοιβολόγιο της ΕΔΕΜ να ήταν πολύ χαμηλότερο από της ΑΕΠΙ, της τάξης του 10%…

Δείτε την ανακοίνωση του ΟΠΙ τον Απρίλιο του 2018, η οποία για «άγνωστους» λόγους κατέβηκε!!!

“Σας γνωρίζουμε ότι επί του παρόντος δεν έχει ανακληθεί η άδεια της ΑΕΠΙ.  Ωστόσο το αναρτημένο στην ιστοσελίδα του ΟΠΙ αμοιβολόγιο της ΑΕΠΙ δεν έχει προσαρμοστεί στο νέο της ρεπερτόριο (ύστερα από αποχωρήσεις μελών της) και συνεπώς οι αμοιβές τις οποίες αναφέρει δεν αντιστοιχούν στις αμοιβές τις οποίες πρέπει να λάβει σήμερα σύμφωνα με τον νόμο.  Η ΑΕΠΙ έχει αναρτήσει στην ιστοσελίδα της αναπροσαρμοσμένο αμοιβολόγιο για το οποίο όμως δεν έχει τηρηθεί η νόμιμη διαδικασία.  Συνεπώς, παρακαλούμε τους χρήστες να μην προβούν σε καταβολές για τις τρέχουσες χρήσεις βάσει του παλαιού αμοιβολογίου (του αναρτημένου στην ιστοσελίδα του ΟΠΙ), μέχρι να διευθετηθεί το ζήτημα έκδοσης νέου αμοιβολογίου από την ΑΕΠΙ με την προβλεπόμενη νόμιμη διαδικασία.  Σας ευχαριστούμε για την υπομονή και την κατανόησή σας”.

Δυστυχώς όμως η κάθε ΕΔΕΜ έχει το κάθε δικαίωμα να πουλάει όσο θέλει. Φανταστείτε… αν μπορούσε να εκπροσωπήσει και τους ξένους δημιουργούς τι θα πλήρωναν οι χρήστες. Το δεκαπλάσιο; αν αναλογιστεί κανείς πως η πλειοψηφία των επιχειρήσεων παίζει ξένο ρεπερτόριο….

Φανταστείτε, η ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ με εκπροσώπηση περίπου 650 Ελλήνων δημιουργών και το σύνολο του ξένου ρεπερτορίου, ζητά λιγότερα από τους χρήστες!!

Μύθος το ξένο ρεπερτόριο της ΕΔΕΜ;

Σε πολύ λίγο χρόνο θα επισκεφτούν τις επιχειρήσεις άμεσα, οι πρώην εργολάβοι της ΑΕΠΙ, που δήλωναν μαϊμού υπάλληλοι μετέπειτα του Υπουργείου Πολιτισμού της ΕΥΕΔ, παρουσιαζόμενοι ως αντιπρόσωποι της ΕΔΕΜ. Εργολάβοι με ποσοστά…. Όσο πιο πολύ χρεώσουν τόσο πιο πολλά θα βάλουν στην τσέπη τους.

Θα υποστηρίξουν όπως υποστηρίζει ήδη η ΕΔΕΜ, ότι εκπροσωπούν την πλειοψηφία των Ελλήνων δημιουργών (ψέματα) και το μεγαλύτερο μέρος του παγκόσμιου ρεπερτορίου.

Κάποιον λάκκο έχει η φάβα.

Οι εκδότες από μόνοι τους, χωρίς την αντιπροσώπευση των ίδιων των δημιουργών μέσω της ΕΔΕΜ, δεν θεωρούνται ότι έχουν πνευματικά δικαιώματα. Το δίκαιο τους προστατεύει αναγνωρίζοντάς τους το επιχειρηματικό ρίσκο. όχι ως δημιουργούς που παράγουν πνευματικά έργα. Όταν ήταν στην ΑΕΠΙ, φυσικά λάμβαναν μέρισμα, καθώς οι δημιουργοί ήταν κι αυτοί μέσα στην ΑΕΠΙ, με συμβάσεις αμοιβαιότητας με τους αλλοδαπούς ΟΣΔ. Σήμερα η ΕΔΕΜ, δεν εκπροσωπεί ούτε έναν αλλοδαπός ΟΣΔ, άρα οι εκδότες Universal και Warner δεν μπορούν να απαιτούν πνευματικά δικαιώματα, καθώς αυτά τα εισπράττει η ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ. Συνεπώς οι χρήστες εφόσον κάνουν χρήση ξένου ρεπερτορίου το οποίο διαχειρίζεται η ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ, παίρνουν την άδεια χρήσης από τους πνευματικούς δημιουργούς και όχι από επιχειρηματικούς ομίλους που δεν παράγουν πνευματικό έργο. Το συγκεκριμένο ζήτημα ίσως αποτελέσει την Αχίλλειο πτέρνα της ΕΔΕΜ, εάν και εφόσον οι φορείς εκπροσώπησης των χρηστών μπουν στην νομική διαδικασία να το ψάξουν

Σε όλα αυτά που συμβαίνουν εδώ και δυόμιση χρόνια, οι εκπρόσωποι των συνδικαλιστικών οργανώσεων και οι επιμελητηριακοί, το μόνο που έκαναν ήταν να λένε στους χρήστες… «άσε να δούμε που θα καταλήξουν τα πράγματα και έως τότε να μην πληρώνεται κανέναν». Τι έχετε να πείτε σήμερα κύριοι για τον δεύτερο ΟΣΔ με αμοιβολόγιο ΑΕΠΙ και τα χρέη τριών ετών?

Ο μόνος που έπιασε το θέμα είναι ο Στέλιος Μωραΐτης του Επιμελητηρίου Ξάνθης όπου με ανοιχτή επιστολή προς την Υπουργό πολιτισμού τοποθετήθηκε νωρίτερα για το πρόβλημα. Η ηγεσία όμως της ΚΕΕΕ, «αγρόν αγόραζε»

Το ρεπορτάζ λέει ότι υπάρχει σύσκεψη των επιμελητηρίων για το θέμα άμεσα. Είναι καιρός να λάβουν τις αποφάσεις και τα μέτρα ώστε να μπορούν να προστατέψουν τα μέλη τους από το χάλι που δημιούργησε η Κονιόρδου και αδειοδότησε η Μενδώνη. Ελπίζουμε ότι άμεσα θα κινηθεί και η ΓΣΕΒΕΕ και θα προστατέψει τους εκατοντάδες χιλιάδες επαγγελματίες που άφησε απροστάτευτους τα τελευταία χρόνια με την αδράνεια της ηγεσίας της.

Ελπίζουμε ότι όλες οι οργανώσεις των χρηστών συμπεριλαμβανομένων των ξενοδόχων, των ραδιοφωνικών σταθμών, των τηλεοπτικών καναλιών, των εμπόρων, των επιμελητηρίων και της ΓΣΕΒΕΕ ότι θα κινηθούν άμεσα ενωμένοι και αποφασισμένοι, χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα νομικά εργαλεία ώστε να σταματήσει η βαριά και άνιση τιμολόγηση από την χρήση μουσικής. Δεν μπορεί δύο εκδότες και μια χιλιάδα Ελλήνων να απαιτούν όσα απαιτούσε η ΑΕΠΙ που κατείχε το σύνολο του Ελληνικού και παγκόσμιου ρεπερτορίου.

Δείτε τις συγκρίσεις. Αριστερά με τα κόκκινα γράμματα το αμοιβολόγιο της ΑΕΠΙ και δεξιά το αμοιβολόγιο της ΕΔΕΜ.

Εποπτικό Συμβούλιο και Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΔΕΜ

Κατά τ΄άλλα, επικεφαλής και πρόεδρος του Εποπτικού Συμβουλίου της ΕΔΕΜ παρουσιάζεται ο Κώστας Τουρνάς. Ένας δημιουργός που διατέλεσε επί σειρά ετών αμειβόμενο μέλος του ΔΣ της ΑΕΠΙ ακόμα και την εποχή που οι μισθοί στον Διευθύνοντα Σύμβουλο, στον γενικό δ/ντη και στην υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων έφθαναν τις 50.οοο και πλέον ευρώ, την εποχή που μεταφερόντουσαν εκατομμύρια στις θυγατρικές ΕΔΙΣ και OPUS της οικογένειας Ξανθόπουλου. Σήμερα και προφανώς για την ικανότητα και εμπειρία που είχε στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΑΕΠΙ, ανέλαβε τον καθοριστικό ρόλο του προέδρου που θα ελέγχει την διαχείριση των οικονομικών της ΕΔΕΜ. Στο διοικητικό Συμβούλιο της ΕΔΕΜ, πρόεδρος ο Φοίβος Δεληβοριάς, Ταμίας ο υποψήφιος βουλευτής του ΚΚΕ Στάθης Δρογώσης που δεν τα βρήκε με την ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ, αλλά τα βρήκε με  τους εκπροσώπους των πολυεθνικών Universal  και Warner οι οποίοι  εκπροσωπούνται διπλά στο νέο σχήμα. Μέλος του ΔΣ της ΕΔΕΜ και η Μαρία Φασουλάκη, η υπεύθυνη επικοινωνίας της ΑΕΠΙ. Απών ο Χρήστος Νικολόπουλος αν και πρωτοστατούσε στην ΑΕΠΙ, στην ΕΥΕΔ και στην δημιουργία της ΕΔΕΜ

Leave a Reply

Your email address will not be published.