
Ερώτημα και μάλιστα δύο φορές σε διάστημα λίγων ημερών!!! προς την Υπουργό Πολιτισμού κατέθεσαν οι βουλευτές του ΚΚΕ, σχετικά με την άδεια της ΕΔΕΜ.
Το ερώτημα κατέθεσαν οι κκ Γιάννης Δελής, Νίκος Καραθανασόπουλος και Χρήστος Κατσώτης.
Όπως θα δούμε στο σχετικό ερώτημα, αγνοείται η ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ως αυτοδιαχειριζόμενος και αδειοδοτημένος ΟΣΔ, αλλά και έκπληξη αποτελεί τόσο το γεγονός που ξεχάστηκαν οι απλήρωτοι εργαζόμενοι της ΑΕΠΙ πολλοί από τους οποίους εργάζονται στον παραπάνω ΟΣΔ, όσο και το οικονομικό βάρος που καλούνται να επωμιστούν με την λειτουργία και δεύτερου οργανισμού οι αυτοαπασχολούμενοι και οι μικρές επιχειρήσεις ως χρήστες.
Φαίνεται λοιπόν πως αυτή τη φορά το ΚΚΕ εξυπηρετεί κάποια συντεχνία δημιουργών ή είναι κακώς ενημερωμένοι από συνεργαζόμενους με τον χώρο, όπως το παράδειγμα οπορτουνισμού και πρόσφατα υποψήφιος βουλευτής στην Α΄Αθηνών με το ΚΚΕ, Στάθης Δρογώσης.
Σύμφωνα με δηλώσεις του ίδιου στις 27 Μαρτίου 2018 δηλώνει για την ΕΥΕΔ: «… την δε διαχείριση μιας αμιγώς ιδιωτικής υπόθεσης από μια κρατική «γραμματεία» εντός του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΟΠΙ) ένα πολιτικό ατόπημα σοβιετικού τύπου…», ενώ αργότερα στις 12 Ιουλίου 2018 σε συνέντευξή του στο reader.gr, κατηγορεί αυτούς που έχουν επιλέξει τον «κρατικό συνδικαλισμό», δηλαδή τους προσκείμενους δημιουργούς της ΕΥΕΔ.
Στάθης Δρογώσης: «…Είμαστε στην απόλυτη εξαθλίωση, κανείς δεν μας ακούει και οι καλλιτέχνες δυστυχώς είμαστε διασπασμένοι. Κάποιοι έχουν επιλέξει τον κυβερνητικό συνδικαλισμό.»
Σήμερα ο Στάθης Δρογώσης είναι υπέρμαχος της κρατικής ΕΥΕΔ, ο ίδιος υποστηρίζει ότι χωρίς χρηματοδότηση η ΕΔΕΜ «είναι μια τρύπα στο νερό» βλέποντας με καλό μάτι την κρατική επιχορήγηση των 3.000.000, προσδοκώντας να περάσει στα χέρια τους.
Όλα αυτά με αποδείξεις που ακολουθούν μετά την ερώτηση που κατέθεσαν οι πιο πάνω βουλευτές του ΚΚΕ στην Υπουργό Πολιτισμού κα Μενδώνη.
Η ερώτηση:
«Οι δημιουργοί στο χώρο της μουσικής – συνθέτες και στιχουργοί – βρίσκονται σε αναβρασμό μετά τις τελευταίες εξελίξεις σχετικά με την ίδρυση και την αδειοδότηση από το ΥΠΠΟΑ Ανεξάρτητης Οντότητας Διαχείρισης (ΑΟΔ), δηλαδή μιας νέας ΑΕΠΙ, η οποία θα κερδοσκοπεί από τη διαχείριση των πνευματικών δικαιωμάτων των δημιουργών, την ίδια στιγμή που το ίδιο υπουργείο, μέσω του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΟΠΙ), δεν διευκολύνει την αδειοδότηση του Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης (ΟΣΔ) με την επωνυμία Ενωση Δικαιούχων Εργων Μουσικής (ΕΔΕΜ), που οι ίδιοι οι δημιουργοί έχουν συστήσει. Η κωλυσιεργία από την πλευρά του ΥΠΠΟΑ για την αδειοδότηση της ΕΔΕΜ αφενός παρατείνει τη λειτουργία της μεταβατικής Ειδικής Υπηρεσίας Εκτακτης Διαχείρισης (ΕΥΕΔ), η οποία είναι το διάδοχο σχήμα της ΑΕΠΙ, αφετέρου άφησε ελεύθερο έδαφος ώστε να λειτουργήσει μια νέα κερδοσκοπική εταιρεία που επιχειρεί να καλύψει το κενό.
Το Κόμμα μας ανέκαθεν ήταν αντίθετο στην ύπαρξη κερδοσκοπικών φορέων διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων, όπως η ΑΕΠΙ. Τόσο πριν από την ψήφιση του νόμου 4481 του 2017, που έφερε στη Βουλή η τότε κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, όσο και κατά τη συζήτηση για την ψήφισή του, είχαμε εκφράσει τη διαφωνία μας με την Οδηγία 2014/26 και την ενσωμάτωσή της στο ελληνικό Δίκαιο και είχαμε αποκαλύψει τεκμηριωμένα ότι η Οδηγία αυτή δεν εκδόθηκε από την Ευρωπαϊκή Ενωση για να προστατέψει τα πνευματικά και συγγενικά δικαιώματα των δημιουργών και των ερμηνευτών, αλλά για να διαμορφώσει – με πρόσχημα αυτήν την προστασία – νομικές προϋποθέσεις για την ανάπτυξη επιχειρηματικότητας στο πεδίο των δικαιωμάτων αυτών. Ημασταν αντίθετοι με τη θεσμοθέτηση της λειτουργίας των ΑΟΔ, όπως επίσης είχαμε διαφωνήσει και με την τροπολογία που έφερε πάλι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ το Μάρτιο του 2018 και με την οποία συστάθηκε η ΕΥΕΔ, και απαιτούσαμε την άμεση παράδοση της ΑΕΠΙ στους δικαιούχους δημιουργούς.
Πέρα από αυτά, η τότε κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ είχε υποσχεθεί στους δημιουργούς ότι θα έπαιρνε κάθε μέτρο για να διασφαλίσει τη λειτουργία του ΟΣΔ που θα είχαν συστήσει οι δημιουργοί. Φυσικά, όπως έκανε και σε άλλες περιπτώσεις, άφηνε εντυπώσεις ότι έλυσε το θέμα, χωρίς όμως να θεσμοθετήσει την κατοχύρωση της λύσης, με αποτέλεσμα η σημερινή κυβέρνηση της ΝΔ να αποποιείται την ευθύνη και ως συνεπής διάδοχος των προηγουμένων κυβερνήσεων να συνεχίζει στο ίδιο μήκος κύματος, αφήνοντας μετέωρους τους δημιουργούς.
Ταυτόχρονα, μια σειρά γραφειοκρατικών διαδικασιών μπλοκάρουν τη διαδικασία αδειοδότησης της ΕΔΕΜ, αφού δεν μπορούν να εκταμιευτούν τα αναγκαία χρήματα για τη σύνταξη της μελέτης βιωσιμότητας που ζητάει το ΥΠΠΟΑ από αυτήν».
Το ΚΚΕ αγνοεί εντελώς την ύπαρξη της ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ.
Μέχρι την ψήφιση του νόμου 4481/2017 είχαμε μια μόνο κερδοσκοπική εταιρεία, την ΑΕΠΙ, που διαχειριζόταν πνευματικά δικαιώματα, με τις γνωστές βαριές συνέπειες για τους δημιουργούς. Σήμερα που η ίδρυση κερδοσκοπικών ΑΟΔ ευνοείται και από τη νομοθεσία, τα πράγματα θα είναι πολύ χειρότερα. Ανοίγει ο δρόμος για να ιδρυθούν κερδοσκοπικές εταιρείες σε όλους τους κλάδους δικαιωμάτων, ενώ ο ανταγωνισμός ανάμεσα σε αυτές και τους συλλογικούς φορείς των δημιουργών θα είναι καταστροφικός για τους δεύτερους, καθώς η νομοθεσία τούς αντιμετωπίζει μεροληπτικά και ανισότιμα σε σχέση με τις ιδιωτικές ΑΟΔ.
Εχοντας υπόψη όλα τα πιο πάνω,
ερωτάται η κ. υπουργός τι μέτρα σκοπεύει να πάρει για να μπορέσουν οι ίδιοι οι δημιουργοί να διαχειριστούν και να προστατέψουν τα πνευματικά δικαιώματά τους και συγκεκριμένα αν θα μεριμνήσει για να διευκολυνθεί η ίδρυση και να στηριχτεί η λειτουργία του Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης (ΟΣΔ) των δημιουργών (Ενωση Δικαιούχων Εργων Μουσικής – ΕΔΕΜ), όπως και αν θα φροντίσει να περάσει η διαχείριση των πνευματικών δικαιωμάτων των συνθετών και στιχουργών από την ΕΥΕΔ στην ΕΔΕΜ μαζί με όλη την υποδομή σε αρχεία και πελατολόγιο της ΑΕΠΙ, που περιήλθαν στην ΕΥΕΔ»
Ρωτάμε τους βουλευτές του ΚΚΕ
- Γνωρίζουν πόσοι είναι οι δημιουργοί της ΕΔΕΜ και τι ποσοστό αποτελούν επί του συνόλου των δημιουργών;
- Γνωρίζουν ότι αυτή την στιγμή η ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ εκπροσωπεί σχεδόν το σύνολο των δημιουργών παγκοσμίως και εκατοντάδες Έλληνες δημιουργούς;
- Γνωρίζουν ότι στην ΕΔΕΜ εκπροσωπούνται οι πολυεθνικές εκδότες UNIVERSAL και WARNER οι οποίοι όπως το ΚΚΕ καταγγέλλει, λειτουργούν σε βάρος των ίδιων των δημιουργών;
- Γιατί προτείνουν την διάσπαση των δημιουργών με την υποστήριξη και δεύτερου ΟΣΔ πνευματικών δικαιωμάτων – την ΕΔΕΜ;
- Γιατί αγνοούν την ύπαρξη της ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ;
- Γιατί δεν επικαιροποίησαν το ερώτημα για τους απλήρωτους εργαζόμενους της ΑΕΠΙ;
- Γιατί αγνοούν τους 40 περίπου εργαζόμενους της πρώην ΑΕΠΙ που βρίσκονται σήμερα στην ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ;
- Γιατί αγνοούν τους 70 περίπου εργαζόμενους της ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ
- Γιατί προτείνουν την ύπαρξη και δεύτερου ΟΣΔ ενώ γνωρίζουν το βάρος θα το σηκώσουν οι αυτοαπασχολούμενοι επαγγελματίες και οι μικρές επιχειρήσεις, πληρώνοντας διπλά, όπως σήμερα με την ΕΥΕΔ;
Τι έλεγε το ΚΚΕ
Από τις θέσεις του ΚΚΕ για την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2014/26 και τα πνευματικά διακαιώματα διαβάζουμε: «Αυτό σημαίνει ότι οι φορείς των δημιουργών και συντελεστών του καλλιτεχνικού έργου θα συνενωθούν με τους αντίστοιχους των επιχειρηματιών – παραγωγών, οι οποίοι και θα καθορίζουν πλέον τους όρους αμοιβής και γενικότερα διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων»
Σχόλιο 1. Σήμερα στην ΕΥΕΔ και στην ΕΔΕΜ υπάρχουν οι Αμερικανικές πολυεθνικές/εκδότες UNIVERSAL και WARNER. Το γνωρίζατε κύριοι βουλευτές που κάνατε την ερώτηση στην Υπουργό; Αυτοί «θα καθορίζουν τους όρους αμοιβής και γενικότερα διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων». Κι έτσι είναι…όπως ακριβώς τα λέγατε…
Διαβάζουμε ακόμα στο atexnos.gr «…Είναι φυσικό τα αντικρουόμενα συμφέροντα -οικονομικά και άλλα, τα επί μέρους «συντεχνιακά», οι ιδεολογικές αφετηρίες κλπ. να εμποδίζουν την ενιαία εκπροσώπηση του καλλιτεχνικού χώρου.»
Σχόλιο 1. Η ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ υπήρχε και υπάρχει από το 2003 και το ξέρετε. Γιατί υποστηρίζετε την διάσπαση με την δημιουργία και δεύτερου ΟΣΔ; Ποιες συντεχνίες και ποια συμφέροντα υποστηρίζετε που «εμποδίζουν την ενιαία εκπροσώπηση του καλλιτεχνικού χώρου»;
ΗΜΕΡΟΔΡΟΜΟΣ – άρθρο και θέση για την ΕΔΕΜ
Φιλοξενεί ένα άρθρο ο Ημεροδρόμος με τίτλο «Η προκλητική κωλυσιεργία της πολιτείας» μεταξύ άλλων αναφέρονται το εξής:
«Ποιο δίκαιο είναι αυτό … και με ποιο δικαίωμα η Υπουργός Πολιτισμού κωλυσιεργεί – είπαμε, τόσο … όσο – να χορηγήσει την άδεια λειτουργίας του Οργανισμού που σύστησαν οι Δημιουργοί; Αστεία τα επιχειρήματα, διάτρητα και αναξιόπιστα. «Λείπει, λέει, το business plan», η διασφάλιση της βιωσιμότητας και κάτι… άλλα παρόμοια χαμογελαστά και … ωραία!
… Εκτός και αν, μεταξύ μας αυτό κυρία Υπουργέ, σάς ζητήσανε δανεικά και αγύριστα, οπότε, καλά κάνετε και τρίκαλα καλά… και βάλτε τους τότε να τετραγωνίσουν το φεγγάρι, και τη θάλασσα της Αμφίπολης.»
Ακριβώς έτσι.
Ζητήσανε δανεικά και μάλιστα αγύριστα. Ζητήσανε δανεικά μάλιστα και οι εκδότες μουσικής UNIVERSAL και WARNER. Παραβλέπουν το γεγονός πως η ΕΥΕΔ συστάθηκε με κρατικό χρήμα από το Υπουργείο Πολιτισμού και σήμερα οι δικαιούχοι της ΕΔΕΜ θέλουν αυτό το χρήμα να περάσει στα χέρια τους.
Έτσι ακριβώς.
Leave a Reply