Πνευματικά δικαιώματα: Το “Στοίχημα” και η κρυφή ατζέντα

A typical acoustic guitar cutinto two pieces and isolated over a white background.

Με ανακοίνωση του Υπουργείου Πολιτισμού, αποκαλύπτονται κρυφές πτυχές σε όλα όσα διαδραματίζονται το τελευταίο διάστημα.

Η ανακοίνωση του Υπουργείου Πολιτισμού, αποκαλύπτει πως το εποπτικό συμβούλιο της ΕΥΕΔ και οι επικεφαλής της ΕΔΕΜ, όχι μόνο γνώριζαν, αλλά είχαν συμφωνήσει σε δύο προτάσεις που συζητήθηκαν μεταξύ της Υπουργού κας Λίνας Μενδώνη και των συμμετεχόντων δημιουργών, από τις 14 Οκτωβρίου του προηγούμενου έτους.

Διαχειριστικός έλεγχος στην ΕΥΕΔ

Η πρώτη πρόταση αφορά τον διαχειριστικό έλεγχο που βρίσκεται σε εξέλιξη στην ΕΥΕΔ, όπου αναμένεται η έκθεση και η δεύτερη η κατάθεση μελέτης βιωσιμότητας της ΕΔΕΜ, όπως έχουμε αναφέρει και όπως ορίζεται υποχρέωση εκ του νόμου.

Είμαστε περίεργοι για τα αποτελέσματα του διαχειριστικού ελέγχου στην ανεξέλεγκτη ΕΥΕΔ του Αντωνιάδη. Τι θα αποφανθούν για την αδιαφανή διαχείριση των 300.000 ευρώ (κρατική επιδότηση), για τα έξοδα τα οποία δεν αναρτήθηκαν ποτέ στο ΔΙΑΥΓΕΙΑ; Για τις συμβάσεις με τους παχυλούς μισθούς και όλα όσα δεν έλεγχε κανένας, αφού ο Αντωνιάδης είχε τον ρόλο του ελεγκτή και ελεγχόμενου.

Ταυτόχρονα το Υπουργείο Πολιτισμού απαντά και για την ΑΟΔ – IPHUB ΑΕ – του επιχειρηματία Δ. Μαρή (γνωστού και ως STOIXIMAN), που βλέποντας το αδιέξοδο που προκαλεί η στάση και η εμμονή των επικεφαλής της ΕΥΕΔ και ΕΔΕΜ να μην μεταβούν στην ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ή να προχωρήσουν στην μελέτη βιωσιμότητας για την αδειοδότηση της ΕΔΕΜ. ιδρύει αμέσως μετά την παραπάνω ΑΟΔ.

Το ερώτημα που προκύπτει για την στάση των δημιουργών είναι σημαντικό για τις εξελίξεις που θα ακολουθήσουν.

Αφού γνώριζαν για την μελέτη βιωσιμότητας από τις 14 Οκτωβρίου και είχαν συμφωνήσει (…) με την Υπουργό, γιατί δεν προχώρησαν στην σύνταξή της; Είχαν 2,5 μήνες μπροστά τους, χρόνος αρκετός ενώ τα χρήματα των 20.000 ευρώ που χρειάζονταν, δεν είναι δα τόσα πολλά για να ισχυρίζονται ότι δεν τα είχαν. Εάν είναι 15.000 δημιουργοί ενωμένοι όπως ισχυρίζονται, με 1,3 ευρώ να έβαζε ο καθένας τους, θα τα είχαν συλλέξει…

Επιστολή STOIXIMAN

Με την στάση τους και την διάσπαση που προκαλούν, έρχεται ως μεσσίας STOIXIMAN και με επιστολή του, τους καλέσει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, να συνεργαστούν με την IPHUB, μάλιστα αναφέρει ότι θα τους χρηματοδοτήσει για την μελέτη βιωσιμότητας και θα τους ενισχύσει με τεχνογνωσία!!!

Στόχος όμως της IPHUB είναι να γίνει ΑΟΔ με δεσπόζουσα θέση, όπως αναφέρει το καταστατικό της… Γιατί ως μία απλή ΑΟΔ, δεν μπορεί να ασκήσει τις εξουσίες που απορρέουν για τους ΟΣΔ και κυρίως δεν μπορεί να εισπράξει δικαιώματα.

Η διαμαρτυρία-συνέντευξη που έχουν προγραμματίσει για την ερχόμενη Τετάρτη, μετά την απάντηση του Υπουργείου και μετά την παρέμβαση Μαρή, θα έχει ως αποτέλεσμα να βγουν στην επιφάνεια οι διασπαστικές τάσεις.

Όχι, δεν είναι ενωμένοι

Σύμφωνα με πληροφορίες, από τα 4 σωματεία, ορισμένοι στηρίζουν την πρόταση να μεταβούν στην ΑΟΔ του Δημήτρη Μαρή, κάποιοι άλλοι θέλουν να μεταβούν στην ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ και κάποιοι άλλοι εμμένουν στην δημιουργία με τσαμπουκά της ΕΔΕΜ.

Πάντως το ΑΣΜΑ 450 σε πρόσφατη ανάρτηση του, δείχνει τις προθέσεις του: «ΟΧΙ ΣΤΟΙΧΗΜΑΤΑ ΜΕ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ». Παράλληλα με την ίδια ανακοίνωση αναφέρει ότι θα προχωρήσουν σε μηνύσεις για διαφυγόντα κέρδη, αν δεν τους δοθεί «άδεια εδώ και τώρα», ενώ διαψεύδει την ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ.

Σύμφωνα με τους ίδιους, δεν συμφωνήθηκε τίποτα σχετικά με τον διαχειριστικό έλεγχο στην ΕΥΕΔ (όμως το ήξεραν και ποτέ δεν το ανέφεραν), απλά τους ανακοινώθηκε, αλλά και ότι μελέτη βιωσιμότητας δεν προβλέπεται και στοιχεία βιωσιμότητας έχουν καταθέσει. Το τελευταίο, φαντάζει περίεργο και δείχνει αν μη τι άλλο, προχειρότητα. Πως δηλαδή τα έδωσαν; με το χέρι; με το στόμα;

Ακολουθεί η ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ, η επιστολή του Κωνσταντίνου Νανόπουλου, που εκπροσωπεί τα συμφέροντα του Δημήτρη Μαρή και η ανακοίνωση από το ΑΣΜΑ 450

Ανακοίνωση του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού για τα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών.

Σε ερώτηση δημοσιογράφων για το ζήτημα της διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων των δημιουργών, το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, σημειώνει τα εξής:

1. Οι ανεξάρτητες οντότητες διαχείρισης (ΑΟΔ) γνωστοποιούνται σύμφωνα με τα προβλεπόμενα, αλλά και στη βάση των αυστηρών προϋποθέσεων που θέτει για τη σύστασή τους ο ελληνικός νόμος. Η σύστασή τους δεν εναπόκειται στη διακριτική ευχέρεια του υπουργού ή της διοίκησης. Η ύπαρξη ΑΟΔ -οι οποίες λειτουργούν σε πολλές χώρες της Ευρώπης- προβλέπεται από το ενωσιακό δίκαιο και από την Οδηγία για τη συλλογική διαχείριση.

Το Υπουργείο Πολιτισμού, κατόπιν εισήγησης του ΟΠΙ, εξέδωσε διαπιστωτική πράξη σε ιδιωτική εταιρεία, η οποία είναι ΑΟΔ, καθότι πληροί όλες τις κατά νόμον προϋποθέσεις. Σε κάθε περίπτωση μία ΑΟΔ δεν μπορεί να ασκήσει υποχρεωτική συλλογική διαχείριση. Δεν έχει τις διευκολύνσεις και τα τεκμήρια εκπροσώπησης που προβλέπει ο νόμος. Δεν προσφέρει στους δημιουργούς τα εχέγγυα ελέγχου που προβλέπονται για τους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης (ΟΣΔ). Επομένως, θέμα δεν υφίσταται.

2. Σε ό,τι αφορά τη διαχείριση των πνευματικών δικαιωμάτων, η στάση του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού ήταν από την αρχή σαφής. Στόχος είναι η εναρμόνιση με την ισχύουσα ευρωπαϊκή νομοθεσία. Τούτο σημαίνει ότι οι δημιουργοί πρέπει να διαχειρίζονται οι ίδιοι το θέμα των πνευματικών τους δικαιωμάτων.

Από την πρώτη στιγμή στις συναντήσεις μας με τους δημιουργούς τέθηκαν βήματα, τα οποία και ακολουθούνται:
1. Το Υπουργείο έχει αναθέσει στον ΟΠΙ τη διενέργεια ελέγχου στην ΕΥΕΔ μέσω ανεξάρτητης εταιρείας. Η διαδικασία είναι σε εξέλιξη. Η διενέργεια ελέγχου συμφωνήθηκε με τους δημιουργούς στις 14 Οκτωβρίου 2019, προκειμένου να γνωρίζουν και οι ίδιοι τι θα παραλάβει ο νέος οργανισμός.
2. Στην ίδια συνάντηση συμφωνήθηκε, ο νέος οργανισμός να συντάξει έκθεση βιωσιμότητας. Το ΥΠΠΟΑ επισημαίνει ότι ο νέος οργανισμός πρέπει να είναι κατά νόμο (4481/2017) βιώσιμος, άλλως τίθενται σε κίνδυνο τα δικαιώματα των δημιουργών. Επισημαίνεται ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΠΙ, η πλειοψηφία των ΟΣΔ προκειμένου να αδειοδοτηθεί, έχει προσκομίσει στοιχεία που αποδεικνύουν τη βιωσιμότητά τους, όπως άλλωστε συμβαίνει σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες.
3. Με την προσκόμιση της έκθεσης, η οποία θα αποδεικνύει τη βιωσιμότητα, θα ακολουθηθεί η κατά νόμον διαδικασία αδειοδότησης.

Κύρια μέριμνα του υπουργείου είναι η προστασία των δημιουργών και των δικαιούχων συγγενικών δικαιωμάτων. Γι’ αυτό άλλωστε, το ΥΠΠΟΑ επεξεργάζεται ήδη σειρά άλλων μέτρων, όπως το dynamic site blocking. Προς την ίδια κατεύθυνση καλούμε να εργαστούν όλα τα μέρη.

Επιστολή IPHUB αε

ΥΠΟΨΗ: Α) Προσωρινού Διαχειριστή κ. Θεόδωρου Κωνσταντακόπουλου

& Μέλη Εποπτικού Συμβουλίου ΕYΕΔ

Β) Μέλη Δ.Σ. ΕΔΕΜ

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ: Α) Υπουργό Πολιτισμού & Aθλητισμού κ. Λίνα Μενδώνη

Β) Oργανισμός Πνευματικής Ιδιοκτησίας

Αθήνα, 20 Ιανουαρίου 2020

Αξιότιμες κυρίες και κύριοι,

Με την παρούσα επιστολή σάς καλούμε από κοινού με τον επιχειρηματία κ. Δημήτρη Μάρη σε συνάντηση εργασίας με στόχο τη διερεύνηση της δυνατότητας συνεργασίας μεταξύ των μερών.

Αποτελεί κοινό τόπο η προσπάθεια να επέλθει η κανονικότητα στον χώρο με άμεση και αποτελεσματική συλλογή των δικαιωμάτων, διαφάνεια στη διανομή και κυρίως αίσθημα συλλογικής ευθύνης για έναν από τους πλέον σημαντικούς κλάδους του πολιτισμού μας, διασφαλίζοντας σε απόλυτο βαθμό τα δικαιώματα του συνόλου των Ελλήνων και ξένων δημιουργών και εκδοτών.

Στην προσπάθειά σας αυτή είμαστε βέβαιοι ότι μπορούμε να συνδράμουμε τόσο με την τεχνογνωσία μας όσο και με την εξασφάλιση πόρων χρηματοδότησης του πλάνου σας, ώστε αυτό να καταστεί βιώσιμο.

Με εκτίμηση,

Κωνσταντίνος Νανόπουλος

Ανακοίνωση από το ΑΣΜΑ 450

ΜΑΖΙΚΕΣ ΜΗΝΥΣΕΙΣ ΣΤΟ ΥΠΠΟ ΑΝ ΔΕΝ ΔΟΘΕΙ Η ΑΔΕΙΑ ΜΑΣ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΕΒΔΟΜΑΔΑ
-ΟΧΙ ΣΤΟΙΧΗΜΑΤΑ ΜΕ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ-ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΤΕ

Η σημερινή ανακοίνωση του ΥΠΠΟ δείχνει δυστυχώς ακόμη περισσότερο τη σοβαρή ευθύνη του για την παράδοση των κόπων μας σε ιδιώτη επιχειρηματία.

Όχι μόνο ήξερε πως η «έκθεση βιωσιμότητας» που απαιτήθηκε από σύσσωμο το ελληνικό τραγούδι (χωρίς να το ζητάει ο νόμος και λες και είμαστε εμείς οι κερδοσκόποι) θα έπαιρνε μήνες, όχι μόνο αγνόησε -και άφησε αναπάντητες!- όλες τις επιστολές διαμαρτυρίας που του στείλαμε από την επόμενη κιόλας μέρα, αλλά άφησε τη νέα ΑΕΠΙ να στηθεί και να ετοιμαστεί.

Είναι ψευδές το ότι ζητήσαμε εμείς οι δημιουργοί έλεγχο της ΕΥΕΔ. Μας το ανακοίνωσε η ίδια η Υπουργός ως μέρος του σχεδίου της. Δεν ξεκίνησε όμως ποτέ τέτοιος.

Επίσης είναι ψευδές πως σε όλους τους άλλους οργανισμούς ζητήθηκε ποτέ μελέτη βιωσιμότητας για να αδειοδοτηθούν. Στοιχεία βιωσιμότητας ζητούνται-και τέτοια προσκομίσαμε αμέσως.

Το λιγότερο που μπορεί τώρα να κάνει είναι να μας δώσει την ΑΔΕΙΑ ΤΗΣ ΕΔΕΜ ΑΜΕΣΩΣ.

Αλλιώς θα προχωρήσουμε σε μαζικές αγωγές για διαφυγόντα κέρδη.

Από τον Απρίλιο είδαμε όλους τους αρχηγούς ως οφείλαμε εκ της θεσμικής τους θέσης-και τον σημερινό Πρωθυπουργό που μας εκμεταλλεύτηκε απαράδεκτα- για να μη γίνει αυτό.

Αν δεν πάρουμε την άδεια αυτή τη βδομάδα, αυτό που θα γίνει θα είναι χωρίς προηγούμενο. Business plan ας ζητήσει η κα Μενδώνη στον κερδοσκοπικό ΑΟΔ που αδειοδότησε. Εμείς είμαστε οι έλληνες δημιουργοί και θέλουμε την άδειά μας για συνεταιρισμό ΑΜΕΣΩΣ.

Έχουμε τρόπο και να φωνάξουμε, αλλά και να σιωπήσουμε μαζικά με τρόπο που δεν ξανάγινε.

Στοιχήματα με τη δουλειά μας δεν περνάνε. Κι αν εμάς υποννοεί αλαζονικά ως ένα από όλα «τα μέρη» που πρέπει να συνεργαστούν, ας το ξανακούσει κι αυτή κι ο Πρωθυπουργός: είμαστε το «μέρος» που παράγει τα χρήματα με τα οποία αυτή τη στιγμή τζογάρουν.

Τους απαγορεύουμε λοιπόν να μας αντιμετωπίζουν ως επαίτες ή να μας εκμεταλλεύονται υποκριτικά όταν βραβευόμαστε ή όταν πεθαίνουμε.

Δεν έχει ξανασυμβεί ιστορικά τέτοια απαξιωση του ελληνικού τραγουδιού και ΔΕΝ ΘΑ ΤΟ ΑΦΗΣΟΥΜΕ ΕΤΣΙ.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*